Z okazji zbliżającej się 35. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w Teatrze Wielkim w Warszawie 5 grudnia 2016 r. odbył się koncert galowy projektu „Gintrowski - a jednak coś po nas zostanie”. Wziął w nim udział p.o. Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jan Józef Kasprzyk.

 

Podczas koncertu pierwszy raz wręczono nagrodę wolności w kulturze im. Przemysława Gintrowskiego. Wyróżnienie przeznaczone jest dla twórców kultury, którzy stoją na straży prawdy i umiłowania wolności, a ich działalność wpisuje się w hasło: „A jednak coś po nas zostanie”. Laureatami pierwszej edycji nagrody zostali Jan Polkowski, Antonina Krzysztoń i Stanisława Celińska. Podczas uroczystej gali przypomniano biografię słynnego barda, kontekst polityczno-społeczny w jakim powstawała jego muzyka, mówiono także o relacjach Gintrowskiego z poetą Zbigniewem Herbertem, którego wiersze chętnie wykonywał z własną muzyką.

 

Podczas koncertu wykonywano utwory barda w aranżacji Jana Stokłosy z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej pod batutą Piotra Staniszewskiego. Publiczność usłyszała m.in. „Przesłuchanie anioła” w wykonaniu Macieja Miecznikowskiego i Oli Gintrowskiej, pieśń-metaforę „A my nie chcemy uciekać stąd” zaśpiewaną przez Kasię Kowalską, „Czarne Perfumy” w interpretacji Ewy Błaszczyk, „Na zakręcie” śpiewane przez Justynę Steczkowską czy „Modlitwę o wschodzie słońca” w wykonaniu Justyny Steczkowskiej. Szczególnie zabrzmiały w surowej i monumentalnej scenografii Teatru Wielkiego – Opery Narodowej liryczny „Powrót” wyśpiewany przez Olę Gintrowską oraz bardzo osobista „Tylko kołysanka” w wykonaniu córki barda, Julii.

 

Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych był współorganizatorem koncertu.

 

Przemysław Gintrowski (1951-2012) był muzykiem i kompozytorem. Pieśni barda traktowały o najważniejszych sprawach rodaków, w tym o prawie do niepodległości i godności narodu polskiego. Współpracował wraz z Jackiem Kaczmarskim i Zbigniewem Łapińskim. Tworzyli programy poetyckie, z których najbardziej znanym do dziś pozostają „Mury”.

 

nr 5 (401) Maj

202405